ارتباط بین میکروبیوم روده، ژنوم میزبان و آرتریت روماتوئید در جمعیت ژاپن

2دسامبر 2019 - یکی از شگفت انگیز ترین اکتشافات معاصر، تأثیر عظیم باکتری های روده بر سلامت و بهزیستی ما است. علاوه بر استخراج مواد مغذی از مواد غذایی، فعالیت جمعی این موجودات کوچک از ما در برابر عفونتها محافظت می کند و سیستم ایمنی بدن ما را تنظیم می کند. با این حال، مطالعات بسیاری نشان داده اند که تغییر در میکروبیوتای روده در بیماری هایی نظیر چاقی و دیابت گرفته تا بیماری التهابی روده و سرطان نقش دارد.

در مطالعه‌ای که در شماره ی این ماه مجله ی Annals of Rheumatic Diseases منتشر شد، محققان به سرپرستی تیمی از دانشگاه اوزاکا دریافتند که متاژنوم روده در افراد ژاپنی مبتلا به آرتریت روماتوئید یاRA ، دارای خصوصیات جالبی است و یک مسیر مختص به جمعیت(a population-specific pathway) با ژنوم میزبان ارتباط دارد.

آرتریت روماتوئید نوعی اختلال خود ایمنی است که باعث التهاب دردناک و آسیب به مفاصل بیماران مبتلا می شود. محققان تاکنون فاکتورهای ژنتیکی میزبان و عوامل محیطی را با ابتلا به آرتریت روماتوئید مرتبط دانسته اند، و میکروبیوتا را که اخیراً بسیار مطرح شده است به عنوان یک عامل احتمالی در این بیماری دخیل دانسته اند.

 در حالی که در مطالعات مختلف به تحریک بیش از حد پاسخ ایمنی توسط باکتریهای خاص در ایجاد آرتریت روماتوئید اشاره شده است، با این حال در مورد شیوه ای که میکروبیوتا به عنوان یک کل، به پاتوژنز آرتریت روماتوئید کمک می کند، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

دکتر Toshihiro Kishikawa نویسنده ی اصلی این مقاله، گفت: ما یک غربالگری ژنتیکی، از طریقروش تعیین توالی شکاری(WGS) بر روی کل ژنوم جامعه میکروبی روده در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید انجام دادیم و آن را با گروه شاهد سالم مقایسه کردیم تا بتوانیم به ایده ی بهتری در مورد گونه های باکتریایی، ژن ها و مسیرهایی که ممکن است در شروع آرتریت روماتوئید در بیماران ژاپنی نقش داشته باشند، برسیم.

دکتر Kishikawa، گفت: ما این غربالگری را از طریق مطالعه ی metagenome-wide association یا MWAS انجام دادیم. این مطالعه فراوانی باکتری های مختلف متعلق به جنسPrevotella  را در میکروبیوتای روده بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید نشان داد. این نتیجه نشان می دهد که ممکن است گونه های بیشتری نسبت به آنچه که قبلاً تصور می شد در اتیولوژی این بیماری درگیر باشند. علاوه بر این، این مطالعه چندین ژن و مسیر بیولوژیکی که به طور قابل توجهی در متاژنوم افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید غنی شده(enriched) بودند، را شناسایی کرد.

دکتر Yukinori Okada نویسنده ی ارشد این مطالعهمی گوید: سپس ما این مسیرهای enriched در متاژنوم باکتریایی این افراد را با موارد enriched در ژنوم بیماران آسیای شرقی و اروپایی مبتلا به آرتریت روماتوئید، مقایسه کردیم. جالب توجه این بود، که چندین مسیر بین متاژنوم و ژنوم میزبان با هم همپوشانی داشتند، اما این همبستگی فقط برای جمعیت شرق آسیا قابل توجه بود، این موضوع نشان می دهد که یک ارتباط مختص به جمعیت، بین ژنوم میزبان و متاژنوم در پاتولوژی آرتریت روماتوئید، وجود دارد. ما امیدواریم که با اثبات این ارتباط جدید در مطالعات بعدی، تحقیقات ما به توسعه ی بهتر استراتژی های درمانی برای مقابله با بیماری های روماتیسمی کمک کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20191202/Link-found-between-the-gut-microbiome-host-genome-and-RA-in-Japanese-population.aspx

Kishikawa, T., et al. (2019) Metagenome-wide association study of gut microbiome revealed novel aetiology of rheumatoid arthritis in the Japanese population.Annals of the Rheumatic Diseases. doi.org/10.1136/annrheumdis-2019-215743.